onsdag 27 maj 2020

SVINAHERDEN


SVINAHERDEN


Jag är en svinaherde, jag vallar mina svin,
fem svin igenom världen vallar jag.
Och det är ömsom galla och det är ömsom vin:
och det är ömsom natt och ömsom dag.
                   
Jag lämnades på trappen, jag är ett hittebarn,
en bortbyting av ädelt kungablod.
Sen dess har jag slitit vid hjul, galär och kvarn
och dragit båtar uppför tidens flod.

Sen dess så har jag vandrat inunder mörka träd
- där stigen sällan flödade av ljus -
och sått på hälleberget och skördat bitter säd
och jagats bort från åkerjord och hus.

Sen dess så har jag färdats i öken och på älv
och ropat ut min glädje och min sorg;
och varit den som pryglade - och blivit pryglad själv,
och levt i fattigtorp och kungaborg.

Mitt öde var att vandra bland lejon och bland lamm,
att alltid känna stigen under skon,
att lämna bakom liv på liv längs vägen jag drar fram
- som övergivna gryt och fågelbon.

0ch svinen som jag vaktar ser aldrig upp mot skyn;
de nosar, lyssnar, letar efter rov,
de slickar och de mumsar och de vältrar sig i dyn
och tillfredsställer sinnenas behov.

Och vintern övergår i vår, och sommaren blir höst;
det blåser gula löv kring rot och strå.
Jag har en kungakrona tatuerad på mitt bröst
som visar vilken riktning jag ska gå.

Allt under månens skära  och solens medaljong
Jag leder sakta mina svin till slakt;
och när jag blivit fri från dem då är jag fri från tvång
och kan bege mig av från denna trakt.

Igenom dimman skymtar en ensam höks kontur,
dess gälla höksång handlar om all tid,
om jägaren och offret som trängs i samma bur
– och sången fyller landskapet med frid.

Jag är en svinaherde, men av konungslig sort;
framför mig lufsar mina grisar fem.
Men fast jag ständigt vandrar på vägar som bär bort,
så är jag ändå alltid på väg hem.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar