tisdag 24 mars 2020

HAVET OCH DESS DROPPAR


HAVET OCH DESS DROPPAR

Han försökte hälla havet genom en tratt,
för att tappa det på flaskor
och ge till människorna.

Där satt de med dem och såg på vattnet,
dessa skvättar - de var väl ändå inget bevis
på Havets existens.

HAVET OCH KLIPPAN


HAVET OCH KLIPPAN

De slipade kobbarna. 
De rundade stenarna.
Det märks att havet älskar klippan,
det syns på den njutning
med vilken det kastar sig upp på den
och långsamt, smeksamt drar sig tillbaka
för att strax återkomma.
Och klippan spinner som en katt
djupt där inne.

Den stora tidvattenvågen är på väg.
Klippan väntar;
de stillastående småpölarna i stenfickorna
betraktar himlen ovanför som lugna ögon.

Snart skall en ny era avlas.
Älskaren kommer.

HELIGT


HELIGT

Det är en helig man, säger man. 
Det är en helig kvinna.
Betänk och böj knä.

Det är en helig flod, säger man.
Det är ett heligt berg.

Så dumt.

Alla floder och berg är heliga.
Vi är alla helgon.
Vi ber och åkallar andarna.

 Så dumt.

Vilka andar? Var då?
Vi är alla andar.

Vi är alla bara ett andetag
från själva andemeningen.

Från den kravlösa gemenskap
där ingen rangordning finns.

HINNAN

HINNAN

Endast en tunn hinna
mellan oss och verkligheten.
Vi rör oss på hitsidan om den.
På väggen ett ord: Glömska.
När vi hade läst det var ordet försvunnet.                       
Kvar fanns en tunn hinna
som vi rörde oss inom.

HUMLAN OCH SPINDELN


HUMLAN OCH SPINDELN

I en underbart doftande nyponros
låg en humla stilla.
Jag undrade varför den inte rörde sig
när jag böjde mig över.

Då såg jag den vita spindel
som bitit sig fast
i humlans bakkropp
och förmodligen förgiftat den.
Nu överfördes humlans liv
till spindelns.
Mitt i den sköna rosen.

HUMOR


HUMOR

Vad det blev trist i världen 
om inte humorn fanns.
Tänk vilken blygrå skala
och avmätt återglans.

Men humorn finns i världen
den finns i varje dag
den spinner som en snurra
på sorgens underlag.

När världen en gång slocknar
och omslutes av natt
det sista som förklingar,
tror jag, det är ett skratt.

HUNDARNA


HUNDARNA

Har hundarna något att äta, 
då är det ingen fara.
Då håller sig hundarna lugna
och låter sin herre vara.

Har hundarna magarna fulla,
då låter de sig smekas.
Då kryper de inför sin herre
och låter sig lätt bevekas.

Då rusar de på kommando
rätt genom is och bränder.
Eller står vid sin herres sida
och slickar sin herres händer.

Men om herren de sina försummar
och glömmer att ge dem föda,
då börjar hundarna morra.
Då börjar hundarna döda,

För hundar är ganska enkla
och primitiva, dessvärre.
De samlas där köttet kastas,
oavsett vem som är herre.

Så vill du ha lugnt i ledet:
Se till att de jämt får tugga.
Då får du trogna vakter
som aldrig tvekar att hugga.

Som följer om än du vandrar
mot höjderna eller djupen.
Så länge du ger dem föda
så slipper du skydda strupen.

HUNDEN


HUNDEN

En av mina vänner har dött. 
Han var hund.
Vi träffades inte ofta men jag saknar honom.
Som alla tamhundar låg han mest still hela dagarna.
På nätterna sov han.

Ibland undrade man om han levde
när han bara låg där som en kullvält säck kol.
Men kopplets metalldel behövde bara klinga till
(nästan ohörbart)
så flög det stora huvudet upp
- med öron som radioteleskop: den kuvade, hundmatsuppfödde vargen beredd till jakt!
Efter vad?
En plats att uträtta behoven på.
Några buskar att nosa i. Och sen?
Hem och sova
- och kanske kanske kanske en halv sockerkaksbit.

Det finns nog ingen levande varelse
som blir så glad att se en efterlängtad människa som en hund:
den kryper, vrider sig, åmar sig, hoppar, slickar, gläfser, snor och ylar.

Vad människan har gjort för gott för att förtjäna denna uppskattning,
denna dyrkan, är svårt att förstå.
Men hunden ger utan att kräva.
Människan ger på sitt alldeles egna sätt.
Ty Gud nåde den hund som inte vet sin plats
som inte gör sig till
som inte är glad
när dess herre visar sig.
Gud nåde den hund.

Hundarna ligger. Hundarna sover.
Lyfter ibland ett ögonbryn, ser att allting är som det ska – och blundar igen.
Jag tror att hundarna väntar på något.
Jag tror de är födda för att vänta.
För att vänta tillsammans med oss
och för att göra vår väntan mindre ensam.
En sjuk hund klagar aldrig.
Den verkar nästan skämmas för att den besvärar.
Den drar sig undan. Flämtande.

Nu binder blåbärsriset under tallarna en krans åt honom,
lyssnaren - som hörde mer än vi nasaren - smålukternas förtrogne, betraktaren - av det vi aldrig ser.
Nästa år är han lingon och linnea.

HUR


HUR

Hur mycket
ska Jag behöva skratta
för att du ska
tro att jag tycker
att du är rolig.

Hur sällan
ska jag ringa dig
för att du ska förstå
att du inte
behöver ringa.

HUR BLIR DET?


HUR BLIR DET?

Är natten slut? 
Vad är klockan?
Går solen verkligen upp fem och trettiofyra?
Behöver gräset ytterligare tid att växa?
Blir det någon samåkning till staden och det stora fyrverkeriet?
Gör sig verkligen ett sådant i dagsljus?
Vilka återbud har vi?
Och om jag inte sover åtta timmar per dygn,
kommer då Socialstyrelsen hem till mig och slår ihjäl mig med ett baseballträ?
Jag måste få veta.
… och blir det någon samåkning?
Eller ska vi åka som vanligt
en och en för sig?

HUSET


HUSET

Det finns ett hus
där du ska lämna din hatt vid ingången.
och låta huvudet vara kvar i den.
Här har hjärtat företräde.
Ställ frågor ur djupet av din undran
och du kommer att få svar ur djupet
av din egen kunskap.

Ingenting existerar utan orsak.
Längtan och önskan är syskon.
Ditt hjärta känner orsaken till längtan
och det som döljer sig bakom önskningen.
Annars skulle dessa syskon inte existera.

Om någon anklagar dig för önsketänkande kan du svara:
Det finns inget som heter önsketänkande.
Tanken rör sig i sin värld inom sina möjligheter och begränsningar.
Längtan och önskan tillhör hjärtats hemligheter.
Tanken spekulerar.
Hjärtat vet.

Men eftersom dess kunskap är mycket djupare än tankens
är den också svårare att ta till sig och förstå.
Men i huset finns det stora biblioteket
där hjärtats kunskap finns samlad.
Och den väntar varje stund på att tanken ska våga sig dit.
Utan doktorshatt.

HUVUDROLLEN


HUVUDROLLEN

Akira Kurosawa kallar till sig vinden. 
Han säger:
Jag vill, att du smattrar i standaren
virvlar upp damm på bygatan
sliter i böndernas kläder
går vinande in genom hål i husen
blåser i hår
böjer gräset, risslar runt i löven
löper genom hästarnas manar.
Jag vill att du naglas fast
när kniven genomborrar
det dansande lövet.
När Mifune drar svärdet ska du svepa som en rysning genom körsbärsblommen.
Försök föra med dig en synlig vittring av blod.
Mot slutet: bär, med lätt hand
en fjäril över gravarna.


(Till en död samuraj, den japanske filmregissören Akria Kurosawa.)

HÅLL UT


HÅLL UT

Håll ut! Ta inte ditt liv!
Det förändrar ingenting.
Du kommer att finna att du tar ångesten med dig.
Men nu i ett annat perspektiv
Du kan inte fly från de delar som tillhör dig och din resa.
De motstånd du möter är också dina möjligheter.
Håll ut. Även om det är kolsvart.
Du är inte ensam. Någon vandrar med dig. Stanna upp och lyssna. Hör du inget?
Lyssna igen!
Och igen, och igen!

Ditt liv behöver dig.
Ditt liv är större än du själv.
Ditt liv tillhör evigheten,
och du är här och nu en av de många byggstenarna.
Om du tar ditt liv kommer det att sakna dig.
Men inte lämna dig.
Det kommer att försöka vinna dig tillbaka,
och du kan inte fly från det.
Var du än gömmer dig blir du funnen
- och påtvingad ditt liv.

Det saknar förmågan att överge.
Det är du som tror att du besitter den förmågan
och att du kan demonstrera detta genom att ta ditt liv.
Men det går inte.
Du blir ständigt återförd till spåret,
i vilken buske vid sidan av det du än hukar.
Så, håll ut!
Ta inte ditt liv!
Du kan inte kasta bort en gåva som sedan begynnelsen är länkad till dig
genom en navelsträng som är osårbar.
Våga möta dig själv. Håll ut.

HÄNDER


HÄNDER

Jag minns en grabb
Händer som nervösa fjärilar
Rättade glasögonen
Torkade mungiporna Rättade glasögonen
Torkade mungiporna Fladdrade från ficka till ficka.
Jag minns en grabb
Men ibland kommer händerna tillbaka.

HÖKEN OCH DUVAN


HÖKEN OCH DUVAN

En hök slog en duva - mitt i stan.
"Gör något då!" skrek en kvinna till en fotograf.
"Ser ni inte?! Duvan blir ju dödad!”

Men vad skulle han göra.
Han gjorde sitt jobb.
Han fotograferade.

Kvinnan var chockad.
Vad skulle hon skrikigt
om hon sett ett lejon slå en antilop?
"Gör något…!
Stå inte bara och glo!
Hindra mig från att uppleva detta!"

Duvan hade flaxat färdigt.
Höken rev och slet i henne
och tittade upp då och då mellan sina befjädrade axlar
för att se att ingenting hotade hennes måltid.

Vad hade kvinnan ropat om duvan slagit höken?
Det lär vi aldrig få veta.

HÖSTLÅT


HÖSTLÅT

Nu sjunger vinden en mörk ballad
för månens irrande skära.
Nu fäller asparna sina blad och stunden nalkas, min kära,
då vi ska skiljas ifrån varann.
Du virvlar bort över ängen
när kölden knyter sin kalla hand kring sommarens klockor och klängen.
Den mörka skyn slungar silverspjut.
Nu drar förruttnelsens vindar
och blåser höst in och sommar ut
igenom fuktiga grindar.

HÖSTTAVLA


HÖSTTAVLA

Det låg dimma över myren.
Såg ingen skillnad på en älg och brorsan.
Vet bara att jag sköt.
Det blev hans öde.
Och mitt med.
Hade ju ändå känt honom i fyrtiosju år.
Fast nu kan jag undra om jag nånsin sett honom.
Eländes skit.
Två barn har han.
Jag borde ju ha känt igen halsduken.
Julklappen från mig.

IDAG KOM VÅREN


IDAG KOM VÅREN

April.
I dag kom våren.
Solen slog ner i snön.
Över den sura gräsmattan släpar sig minsta drivan
mot skuggvrån bakom knuten.

Nordens ljusfest har börjat.
Småfåglarna försöker spetsa varandra med sång.
Trettio grader varmt vid husväggen.
Mitt i bröstet lägger sig hjärtat till ro.

En vårdrucken humla drumlar runt
yrvaket studsande mot alla utskjutande delar.
Man är lätt som en nypumpad fotboll.
Cyklarna lämnar idet, smårostigt knirkande.
Äntligen nedförsbacke!
Den här vintern höll på att knäcka oss.

Människorna talar om vädret.
Solen brer smör på tungorna.
Fröna rasslar i fröpåsarna,
dessa nordens maracas.
Villabondens såningstid är inne.
Vintern var bara sex månaders mellanspel.
Weibulls har högsäsong.
Sättpotatisen blinkar åt plantköparna.
Köp mig, viskar den, jag skall skänka dig
de allrasom vitaste barn till midsommar.
Traktens katter kvider trånsjukt.
Till och med skatorna tar några steg närmare.

Den bara huden värms av värmedallringen vid husväggen.
På taket har snön gett upp och kastar sig nu ut i intet.
Ett leende går genom förorten,
buret av allas läppar.
På ett säte i T-banan har någon skrivit:
”Atte är en mango"
och på en vägg:
”Sleven är dunderkär”
Det råder ingen tvekan.
Visst är det vår!

I DET SVARTA RUMMET


I DET SVARTA RUMMET

Det är ett stort svart rum 
så stort och svart att tanken ryser av svindel.
Det stora svarta till synes oändliga rummet
har vi gett ett namn för att försöka göra det fattbart.
Ordet vi valt är Ondska.
Namnet är Ondska. Ondska. Ondska.

För att göra det som händer förståeligt.
Vi letar till och med efter ondskans gener,
Vi ska i framtiden kunna se vilka som är onda från födelsen
så vi kan vidta åtgärder.
Så har vi listat ut det.

Ondskan är för oss en större gåta än Skapelsen.
En ond människa gör oss mer förundrade än galaxerna och fotosyntesen.

Ändå är det så att om vi själva inte bar på ondska så skulle vi aldrig se den.
Klamrande oss fast vid vårt ord stirrar vi ut i det stora svarta rummet.
Men man måste våga vistas där länge.
Med öppna ögon.
Kanske våga sitta kvar när alla andra har lämnat lokalen.
Sitta kvar när eftertexterna rullar.
Och efter det att de försvunnit.

Då framträder i det stora svarta rummet en liten röd rörlig lysande prick
som från ett lasergevär.
Den röda pricken söker febrilt
efter ditt hjärta.