tisdag 24 mars 2020

INFÖR DET NYA MILLENNIET


INFÖR DET NYA MILLENNIET

(Som allt annat är det nya millenniet, 
som "vi” firar, en illusion. 2000 år. I Teheran är det samtidigt år 1378, i Mekka år 1420, i Jerusalem år 5760 osv.)


Min bön för det nya millenniet
blir bara en bön för den dag
då människan ser sig i spegeln
och ser något annat än ”jag”.

Min bön för den kommande tiden
är över på någon minut.
Den bär bara med sig en önskan
att jagväldets era tar slut.

Vi kallar vår fångenskap frihet,
men ingen är någonsin fri 
som inte har sett att hon måste
förvandla sitt jag till ett ”vi”.

Vi bor i ett uppfinningsrike
där tanken är ensam regent,
där mur efter mur ska raseras
och allt som är dolt ska bli känt.

Vad väger den kunskap vi samlat?
Den väger så skrämmande lätt,
den har inget värde så länge
vi inte förvaltar den rätt.

Min bön för den kommande dagen
är barnslig och lyder så här:
Låt människan äntligen vakna
och se vem hon verkligen är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar