onsdag 30 september 2020

EN FIN DAG

 

EN FIN DAG 

I gryningen,

när alla andra sover,
vaknar jag
och stiger försiktigt upp.

Försöker att inte frasa med sängkläderna.

Försöker barfota undvika
de alltid knarrande golvtiljorna.

Försöker öppna ytterdörren
utan att låset smäller.

Mänskorna andas lugnt omkring mig.

Endast hunden följer mina förehavanden
med växande iver.

Så smyger jag ut,
och hunden slinker med.

Den milda kylan i det daggiga gräset
vidarebefordras från fotsulorna

och uppåt, jag ryser lite
när jag kissar vid knuten.

Hunden letar sina luktställen.

Fårflocken på fältet nedanför slutar beta
och glor på mig: Där är en sån igen!

Var på er vakt! -

Jag behöver bara klia mig i skallen

för att fåren ska ta det som ett ont tecken
och störta bort.

Två tranor passerar över med vinande vingslag,
och ett gäng småsnackande korpar återvänder hem
efter midnattsmässan.

De försvinner bland granarna.

Hunden ser på mig: "Ska vi upp i skogen - ?"

men jag svarar: "Inte nu. Senare. Jag vill bara
smaka på dagen, ta en tugga och gå in i igen.”

Hunden slinker med mjukt mot benet.

 

Senare ska det bli morgonkaffe på verandatrappan

– med nattdräkter, uppkavlade byxben
och morgonspretande hårkalufser.

 

Det ser ut att bli en fin dag.


Stefan Demert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar