måndag 28 september 2020

INDIANEN

 

INDIANEN

Indianen i mig
doppar paddeln
i det grönsvarta vattnet.

Det levande vattnet.

Det oförklarliga vattnet.

Jag låter kanoten glida
och hör dropparna från paddeln
blippa mot ytan.

Jag är här och inte här.

Mygg, småväsen
och millimeterstora änglar
dansar bland strandväxterna
under blodfull sång.

Dagens värmebölja slår mot nattluften, 

varmt och fuktigt mörker
flyter över sjön. 


En korp talar.
Ett rådjur berättar något.
En uv frågar en annan. 

Tornseglarna har nattvickning.

Månen blommar.

Indianen i mig
doppar paddeln i månskenet.
Bröder och systrar från en annan tid
viskar omkring mig och bär farkosten
på ryggar av vatten.

Jag kan se eldarna vid deras läger.

Träden rör tyst vid varandra.
Mjukt, som nattfjärilen mot kinden.

Jag drar iland kanoten
och smyger barfota upp
genom svart granskog.

Det är en kväll i norra Värmland.

Stefan Demert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar