torsdag 3 januari 2019

VYKORTET


VYKORTET

Tigern på fotografiet
betraktar mig genom fotografen.
Om nu allt är en helhet:
har den en aning om att jag ser på den?
Och om den ar död:
vet den det i alla fall?
Ser den på mig just nu?
Förnimmer bordet jag sitter vid att jag är här?

Var finns fotografen?
Jens Wahlstedt.
Vet han om att jag just nu betraktar
en tiger genom hans optik?

Vad tänker tigern som med fast blick ser in i linsen?
Vad har den för språk
för vad den ser?

Vet den om att den är
mångfaldigad på ett vykort?
Att den färdas till platser
den aldrig varit på.

Att människor ser på den och tänker: En tiger - och läser kortets text
"Hej, hoppas du har det bra.
Här i Trollhättan har vi snö.”

Alla tänker förresten inte: En tiger.
En del tänker: En leopard. Andra: Ett lejon…
Nån dumskalle: En zebra.
Och nån ännu dummare: En igelkott.

Påverkar alla olika reaktioner
tigern på bilden?
Det finns ju inga avstånd. Sägs det.
Påverkar det fotografen?

Påverkar det här jag skriver
tigern jag tittar på?

Det känns tryggt att veta att ingen kan besvara mina frågor.

Hur kan jag tro mig veta det?
Det vet jag faktiskt inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar