lördag 9 maj 2020

DEN INRE MÄNNISKAN


DEN INRE MÄNNISKAN


Jag tänder två vita ljus.
De brinner med likadana lågor.
Det ena ljuset kallar jag Liv.
Det andra kallar jag Död.
Ser man någon skillnad?
Lyser det ena starkare än det andra?
Är den ena lågan vackrare än den andra?
Blir de båda kortare och kortare?
Ja. Samma sak sker med de båda ljusen.
Alltså är det ingen skillnad på dem.
Nu gör jag så här: Jag tänder ett ljus,
och jag låter det brinna ner.
Innan dess låga slocknar helt tänder jag
ett nytt ljus på den - och låter det brinna.
Och när detta ljus låga falnar
överför jag den till nästa ljus.
Så befruktar Liv och Död varandra.
Själva ljusen skiftar men lågan är densamma.
Vad vi kallar denna process är ointressant.
Den pågår bortom benämningarna.
Varje inre människa är en sådan låga.
Hon känner sin osläckbarhet.
Hon känner inte till begreppen Liv och Död.
Alla begränsningar förintas i ljuset av henne.
Stefan Demert



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar