söndag 3 maj 2020

DÖRRÖGAT


DÖRRÖGAT


(ring, ring)

– Hej.

– Hej.

– Jag kanske får erbjuda ett ”dörröga"? Bara två hundra kronor. Vår broschyr heter "Investera i ett dörröga för er egen säkerhet". Vi sätter dit det på några minuter. Sen kan du själv avgöra vem du vill öppna för. Praktiskt.

– Men tänk om jag missbedömer det jag ser. Om den mörke jag inte öppnade för skulle berikat mitt liv, medan den ljuse jag släppte in slog ner mig och stal mina saker?

– Jo, det förstås…

– Ska jag värdera människorna innan jag ens öppnat dörren? Ska jag stirra genom hålet och poängsätta dem, utan att ens tala med dem?

– Njaa… så får man väl inte se det. Vi lever tyvärr i kärva tider. Stölderna ökar. Våldet ökar.

– Men du säljer ju något som inte finns: ett hål! Och en genomskinlig lins. Du säljer egentligen misstro och rädsla!

– Nä nä nä, allt det där finns redan. Jag säljer säkerhet, och försöker tjäna mitt uppehälle…

– Och affärerna går bra?                   

– Ja, skräcken ökar ju hela tiden. Behovet att skydda sig bara växer och vi följer den internationella trenden.

– STOPP! Det räcker. Jag ska inte ha något dörröga.
Den dag någon säger: Allt fler väljer bort att leva utan dörr, får det vara ett draperi…? Då ska jag fundera på saken.

– Ja, ja men har du tänkt på en sak: om du hade haft ett dörröga kanske du hade valt att inte öppna för mig - och då hade du sluppit det här samtalet.

– Men det är ju samtalet som är själva meningen! Det är ju det som ger oss möjlighet att ständigt öppna nya dörrar!  Adjö, min vän.

– Adjö.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar