fredag 10 juli 2020

DANSAREN


DANSAREN


Född ur spiralen
är jag spiralens danare
så som jag en gång dansade i skymningen
så dansar jag nu i gryningen
och så som jag nu dansar i gryningen
ska ni åter en gång i skymningen
få se mig dansa
mina fötter har ingen annan längtan än dansen
jag svänger min mörka fot snurrande på den ljusa
jag höjer min vita fot roterande på den svarta
Jag dansar till min egen sång
jag växer ur min egen trumma
och allt sugs in i dansen och slungas ut igen
jag klär det stora trädet med snurra efter snurra
jag är cyklonen i det minsta
och tromben i det omätbara rummet
jag dansar vattnet jorden luften elden skuggan ljuset
jag dansar avskedet och mötet
jag är i dansens mitt, i piruetten
jag är i cirkeln ringen utanför
jag fattar allas händer och för dem in i dansen
och utanför min krets finns ingen
och allt är dans, oändlig dans
och allting följer dansens lag
de delar av mig själv som fruktar dansen
får långsamt lära sig att älska den
och glömma bort sin rädsla
att förlora sig själv, sitt skal sitt värn
och endast bli i rörelse med allt
jag är den dansande magneten
och fågelflocken dansande kring trädet
se bonden dansar på sin äng
och ängen dansar runt sin bonde
så dansa med mig i de tusen
sinom tusen slöjornas förföriska balett
där slöja efter slöja svävar bort
i den stora demaskeringen inför dig själv
och den som dig har skapat och frukta inte fallet
när golvet störtar samman under foten
jag dansar utan golv men har en gren åt alla
låt oss i dansen sammansmälta mitt i virveln
låt oss tillsammans enade i virveln
skapa dansen

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar