torsdag 9 juli 2020

DEN ESOTERISKA VÄGEN


DEN ESOTERISKA VÄGEN 


Den esoteriska vägen är svår att gå.
Den öppnar sig framför sökaren och säger:
Här har du mig, den väg du sökt.
Välj själv; du kan beträda mig eller vika av
i en annan riktning.
Väljer du en annan riktning,
kommer du senare att åter stöta på mig;
jag pockar på alla vandrares uppmärksamhet,
jag drar alla vandrare till mig. Förr eller senare.
Men när du väljer att beträda mig finns ingen återvändo;
du blir tvungen att offra det du ser och känner till
för att vinna kunskap om något varom du ingenting vet.
Det valet kan verka lätt; varför söka något diffust?
Men för sökaren uppstår en konflikt;
graden av insikt och viljan till vetskap om varat avgör valet.
Viljan till osjälviskhet likaså.

En dag står du vid skiljevägen.
Den du vistas på vill hålla dig kvar.
Den nya vägen leder in i dunklet.
Det är en ensam väg, som väntar
på en ensam vandrare.
Men den leder till gemenskap med allt skapat.
Sätt din fot på vägen.
Känn hur marken skälver under dig av längtan
att få bära dig en bit av sträckan.
Till nästa skiljeväg.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar