onsdag 1 juli 2020

EXTRANUMMER


EXTRANUMMER


Jag bugar mig djupt emot salen
och tackar och tar sen betalt.
Det här är den stora finalen
och det extranummer jag valt.

Det är dags nu att stänga butiken
och packa ihop och dra bort;
det driver in isar i viken
och dagen är kylig och kort.

Och tiden är knapp och vi hinner
nog inte att göra nåt mer;
i gavlar och knutar det brinner
och det närmar sig våra kvarter.

Jag vevar på mitt extranummer
när skymningen dalar från skyn.
Må vi ej försänkas i slummer
om skönheten närmar sig byn.

Nej kommer hon borta på vägen
låt fönsterna fyllas av ljus;
Då vet hon var Du är belägen,
då hittar hon lätt till ditt hus.

Hör, vindarna börjar att vina
och vrenskas med vågor och land.
Vi söker kristallen den fina,
men vindarna sår i vår hand.

Jag gnolar på sista refrängen
i tider av gissel och ok
och lägger en blomma från ängen
i klokhetens ABC-bok

och vevar på mitt extranummer
när skymningen dalar från skyn,
Må vi ej försänkas i slummer
om skönheten kommer till byn.

Nej, vaka i ro med varandra,
ty det ryktas om skönheten att
hon aldrig har slutat att vandra:
kanhända hon kommer i natt.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar