lördag 26 september 2020

KASTANJER

 

KASTANJER 

Flög över dagen till Göteborg.
Sjöng i Angereds centrum.

På väg därifrån hejdades jag
av en man som hade ett fruktstånd.
En invandrare.

Du var bra, sade han.
Vänta! Här!

Han stack handen i en korg
och tog upp fem kastanjer. Varsågod, ta dom!

När jag med kastanjerna
i ena handen och gitarrfodralet 
i den andra såg lite frågande ut 

sade han: Du ska äta! Hemma!
Du lägger dom i ugnen! 

Ja jag vet, sade jag. Tack.

Så kom han på att jag
naturligtvis inte skulle behöva vänta
så länge med att äta -

Vänta! sade han. Välj ett äpple!
Här! Ta!

Jag gjorde det och åt äpplet
i taxin till flyget
med mina fem kastanjer i fickan.

Nu vilar de på fönsterbrädan
i mitt kök. Och varje gång
jag tvivlar på mig själv,
tittar de på mig
med bruna kastanjeögon 
och ropar:

Hej! Vänta!
Du är bra!

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar