torsdag 24 september 2020

MÄNNISKOR OCH FÅR

 

MÄNNISKOR OCH FÅR

Från tåget ser jag
en flock klippta får.

Nyklippta får
får mig alltid att tänka på
en skilsmässa.

Jag tog en gång en bild av några.

De stod alldeles stilla i aprilsolen.

De verkade förlamade över att ha förlorat
det som skyddat dem mot vinterns kyla.
Nästan förolämpade.

Där tog jag också en bild av dig.

Du sitter i profil på stenen
med huvudet stöttat mot handen,
och jag kan se nu efteråt
vad dina tankar kretsade omkring.

Jag ser dem flyga
ut och in ur bilden
som fåglar utan mål och näste.

I albumet ges möjlighet att läsa
det som ännu inte hade skett
och det som skulle ske.

Och jag kan ana hur ditt hjärta värkte.

Att det som då
skulle komma att göra så ont 
nu har fått
så mjuka kanter -

Tiden bäddar in med ull.

Det är en tröst för människor och får.


Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar