tisdag 6 oktober 2020

28. BERITS BLUESVALS


BERITS BLUESVALS

Jag längtar efter min längtan

och känner ett hjärtesting.

Jag längtar efter min saknad

nu saknar jag ingenting.

För nu är det fullt i kylen

och frysen är kall och stor.

Det har vi längtat fram till

vi som i huset bor.

 

Å våra vänner säger

vi har det så fint och rart.

Men själv kan jag sakna tiden

då ingenting än var klart.

Då allt var en enda röra

och allt var i obalans.

Då livet var fyllt av oro

och pengarna inte fanns.

 

Nu har vi hus och trädgård

och våra barn mår bra.

Allting har blivit vanor

samma varenda dag.

Vi sparar i aktiefonder

så tryggheten ska bestå

men längtan är helt försvunnen

och tiden har slutat gå.

 

Jag längtar efter min längtan

och öppnar en flaska vin

och tittar med tomma ögon

in i min diskmaskin.

Där står hela finservisen

med gafflar och kniv vid kniv.

Det finns ingenting som fattas

nu saknas det bara liv.


Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar