tisdag 6 oktober 2020

27. MÖTET MED KARON

 

MÖTET MED KARON                                                      
Stefan Demert skrev denna på en gubbsegling med vännerna

Trött på levnad och mig själv

gick jag ner till Karons älv

för att invänta hans välbekanta slup.

När han sedan lade till

tog han fram en burk med sill

och han frågade: ”Säg, vill du ha en sup?”

”Över älvens mörka vatten

har jag färdats hela natten.

Jag är slut och det är dags att ta en paus.

Sätt dig här och öppna burken.

Jag ska leta under durken

om jag hittar några användbara glas.”

Ja, där satt vi i hans båt.

Långt i fjärran hördes gråt

-  eller var det kanske bara fågelsång?

”Skål för livet!” Karon sa,

”Bättre kan det inte va´.

Ta en sillbit till, för fan, och håll i gång!” 

Jag minns en del som sades.

”Har´u var´t nån gång i Hades?”       

sa han flinande, och sen: ”Vad tycks om Styx?”

Sluddrade att han var sliten.

Roddarlönen var för liten.

Sill och brännvin det var nu hans enda lyx.

”Men det finns en hemlighet. 
Nästan bara jag som vet,

sa han tyst och höll för munnen med sin hand,

”Ni är blåsta allihop. Det finns ingen dödens grop.

Det är samma rövarliv på nästa strand. Ja, på alla andra stränder. 

Längs ett liv finns tusen länder. Vems idé det är? – ja, inte är det min.

Du får ursäkta, nu ska jag knoppa in.” 

Karon sov i famnen min.

Våran båt drev våg för vind.

Någonstans steg nya groddar upp ur askan.

Trött var Karon, trött var jag.

Gryning förelöpte dag,

och den blänkte i den tomma brännvinsflaskan.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar