tisdag 2 april 2019

TANKE-RITNING-TILLVERKNING-ANVÄNDNING


TANKE-RITNING-TILLVERKNING-ANVÄNDNING

"Bakom allt som finns omkring mig, från golv till tak - finns en tanke. 
Allt börjar med den.

Alla ting: fingerborg, frimärke, blyertspenna, halstablett, stekpanna, parkeringshus, kortlek, automatgevär, jordgubbstårta, surfingbräda,
har följt den utvecklingen.
Inget enda av alla föremål
har tillkommit av en slump,
har uppstått av sig självt ur intet.

Skulle då det som är oändligt mer komplicerat, det vi aldrig förmår fabricera eller återskapa:
- vitsippans stjälk, humlans vinge, vråkens öga, människans hand, vattnet, Jupiters månar,
skulle allt detta vara slumpens verk, tillkomna av ett spel mellan nycker?
Skulle detta oräkneliga antal livsuttryck och former
vara frukterna av en sorts kosmisk gäspning, ett neutralt ointresse,
en monumental, meningslös manifestation av mångfald
bara för mångfaldens skull?
Den tanken är en förolämpning mot allt som existerar." tänkte han

– och när man frågade honom varför han startade sitt nya husbygge med fönstren, svarade han:
"Först måste jag ju ha något att se ut igenom. 
Sedan, med utgångspunkt från vad jag ser, kan jag bygga huset.
Jag kan ju inte bygga huset innan jag vet hur omgivningen ser ut;
jag måste ta hänsyn till dess beskaffenhet och under vilka villkor den existerar,
hur mycket den tillåter av intrång eller hur generös den är."

Då skakade de sina huvuden, gick hem till sina stenhus
– som bror Duktig hjälpt dem att bygga -
och slog igen dörrarna hårt bakom sig.
Så fönsterrutorna skalv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar