tisdag 2 april 2019

TILL W.A.


TILL W.A.

Werner Aspenström har gått vidare. 
En gång såg jag honom vid Slussen.
Jag tänkte: Nu!
Men jag lät honom passera.
Om jag vågat det jag ville
– ta honom lätt på rocken
och hejda honom och säga:
Ursäkta, jag skulle bara tacka
för det du gett mig
- hade han då levt en dag till,
töjt tiden för att få plats
med några rader till?

Han kunde ha skrivit: ”På väg från Gamla Stan
vidrörde en man min rock och tackade för något”
Jag kunde ha hamnat i litteraturen,
När andra tog sig mot utgången, sökte han sig inåt.
Han stannade vid det som andra lämnat.
När alla andra samlades i solskenet
trevade han vidare mot grottans hjärta,
där mörkret sluter sig om ficklampans stråle
tills den tonar bort.
Mörkret tar över.
– och ett avlägset ljud.
Av vatten!
Han visste det!
Det finns en annan utgång.
Motströms.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar