fredag 22 november 2019

JAG RESER


JAG RESER

Jag reser. Jag reser. Jag reser idag.
Glöm vad jag hette. Det var aldrig jag.
Jag reser. Jag reser och säger farväl.
Ni kände mig aldrig, och aldrig min själ.

Vi sågs några timmar på stranden,
På stranden som åtskiljer hav;
Vi utbytte gåvor och krav.
Men spindelvävstunna var banden,
blott ord var de spunna utav.

Båtar i ravinen i dimman.
Vågorna för oss isär.
Sekunderna faller ur timman.
Ingenting kvarstanna här.

Jag är en vandrande gud
Som kommer från himlavalv höga,
Jag har levt under älgarnas hud,
Och sett genom hararnas öga.

Jag har svävat med örnen i örnarnas land
och svingat mig ut över stupen.
Jag har ringlat med ormen i öknarnas sand
och glidit med valen i djupen.

Men jag reser. Jag reser. Jag reser idag.
Glöm vad jag hette. Det var aldrig jag.
Jag reser. Jag reser och säger farväl.
Ni kände mig aldrig, och aldrig min själ.

Jag fanns i de tidiga disen
Som föddes ur gryningens gas.
Jag levde i fas efter fas
allt tätare. Sedan kom isen
och formade världar av glas.

Jag sov i de urgamla Bergen.
Jag kväkte med grodan i dyn
Och stirrade glosögd mot färgen
som regnbågen välvde i skyn.

Jag är en gammal gesäll
en lärling i myten om livet
som vandrar från gryning till kväll
att fullborda det som är skrivet.

Jag gick genom sekler i mänskogestalt,
men nu är jag framme vid grinden;
min kropp går till jorden som del av dess salt,
min ande försvinner i vinden.

Jag reser. Jag reser. Jag reser idag.
Glöm vad jag hette. Det var aldrig jag.
Jag reser. Jag reser och säger adjö.
Vi möts där det varken finns eld eller snö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar