fredag 22 november 2019

JANUARISLUT


JANUARISLUT

Att de uthärdar.
Skatorna ute på gården.
Som kloar sig fast i den nakna spretiga björken
i yrande januarisnö.
Orkar till och med bråka med varandra.
Och jaga en kråka.
Varifrån kommer all denna livslust.

Varje gång jag stampar av mig snön i porten, börjar grannens papegoja Kalle ropa.
Vad vill den mig?
Vi färdas ut och in genom ett galler utan ett veta på vilken sida av det
som friheten finns.

Tallen har en tung vit rock av snö.
Ser ut som en läkare bland lakan.
Nu har jag inte fått några reklamblad
på flera timmar.
Har världen plötsligt glömt mig?

Klockan är sjutton minuter över fyra.
Jag borde göra någonting.

Medan jag skrivit har det slutat snöa.
Och skatorna är på en annan gård.
Jag är den ende som observerat denna förändring.
Nåqon har fortfarande julgranen kvar på balkongen.
Med ljus i.
Någon som vill hålla fast tiden.

Jag kupar händerna runt tekoppen
och beslutar mig för att fortsätta med att göra ingenting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar