måndag 18 november 2019

MIN PAPPA


MIN PAPPA

När man frågade honom vad han önskade sig
till julklapp eller till födelsedagen,
svarade han alltid: "Köp en flaska Aqua Vera”.
Råkade man ge honom ett betydligt dyrare
och finare rakvatten tackade han visserligen, men man förstod att man köpt något onödigt.

Så ser jag honom i urringad undertröja, som var nedstoppad i grå byxor
baddande sitt nyrakade ansikte med Aqua Vera.
Vid spegeln stod rakborsten och raktvålen
och på väggen hängde strigeln.

Vem striglar idag sina rakblad?
Och vem
i denna uppsjö av herrdofter och förförarvatten använder Aqua Vera?
Kanske någon enstaka ur gårdagens arbetarklass. Jo, jag vet EN: jag själv, för jag tyckte han luktade så gott, och så fick mamma alltid en rakpuss.

Var det vårljust eller sommar sjöng han när han rakade sig, eller citerade:
"Fågelpip och humlesurr utanför min farstudörr tjusar ljuvt mitt öronvax. Midsommarafton. Frukostdags.”

Jag har försökt få tag i dessa raders ursprung, men…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar