måndag 18 maj 2020

ANNAT ÄN GENOM MINA


ANNAT ÄN GENOM MINA


Jag sa till mig själv:
Du har blivit så allvarlig.
Då log jag.
Kanske är det så att min humor
har börjat hitta hem
och att mitt allvar
har funnit sin vagga.
Vad är humorn annat än fjärilens dans,
solblänkets rörelse mot fonden av gran,
skridskoprinsessans piruett på isflaket?
Gränserna blir allt otydligare.
När Titanic nämns tänker vi bara på
att hon sjönk
men aldrig på att hon byggdes.
Att se på livet genom kärlekens ögon
är inte som att se på livet genom ögon.
Vems ögon
har Jorden att begråta sitt öde med
annat än genom mina.
Vilka andra röster än våra
kan varna och ropa att piruetten
närmar sig iskanten.
Det stämmer. Jag har blivit allvarligare.
Mörk som granen.
Men då ser ni ju fjärilen tydligare.
Detta tänker jag le åt.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar