lördag 20 juni 2020

HUSETS VÄRD

HUSETS VÄRD


Rubba inte mina cirklar. Rasera inte mina staplade kuber.
Blås inte omkull mitt kontokorthus.
Akta så jag inte tar räntesats och knuffar ut dig!
Vad vill du mig egentligen?
För din information kan jag tala om att
allt jag äger är frukterna av hårt arbete.
Jag behöver inte stå till svars.
Att jag investerar i diamanter och guld är väl helt följdriktigt.
– ska jag låta pengarna rinna bort? -
Det räcker väl med dom höga skatterna!
Och inte har man råd med hantverkare heller;
Vad är det förresten för fel på tjänster och gentjänster?
Det var ju så det började. I grottorna.
Innan personnumren och blanketthysterin
och alla övernitiska deklarationsgranskare.
Jag tror på den individuella företagsamheten och skaparkraften:
några måste ju satsa något, tänka framåt - och rycka med sig resten.
Mig lurar du inte med ditt snack om jordens resurser
och återhållsamhet och fan och hans mormor.
Du skulle säkert själv vilja ha sommarstuga och videobandspelare
Tro inte att jag är emot solidaritet och jämlikhet;
men nog skulle det väl verka fånigt  om vi allihop började cykla
- kanske till och med kungen och Silvia - va?
Nädu, jag ska säga dig vad du är;
du är avundsjuk, just det - och missunnsam.
Det är den berömda kungliga, svenska avundsjukan.
Du tål inte att andra har det bättre än du.
Du vill att varenda jävel ska käka morötter och groddar
bara för att du gör det.
Du unnar oss inte lite fest, lite kalas, - livet är ju så kort.
Jag tror att dom som lyckats bygga upp en trygghet
omkring sig är värda den.
En del vill ju bo i lerhyddor okej, det är deras sak;
men kom inte och påstå att det är meningen
att vi alla ska leva likadant - nänä, det går jag inte på.

Det här har jag skapat själv.
Jag har förverkligat mina drömmar.
Jag brukar inte skryta… men - lite stolt är jag nog.
Folk som kommer hit trivs. Det känns skönt att ha åstadkommit något.
Men visst har det kostat på; man får ingenting gratis.
Så var inte så ogin nu - Koppla av!
Häng med ner i gillestugan så ska jag blanda en drink åt dig.
Tänk inte så förbannat mycke'

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar