söndag 14 juni 2020

KONTRAKT


KONTRAKT


Du ser din bild i spegeln och tänker: "Där står jag.
Där står min kropp med det välkända ansiktet.
Jag vet vad jag heter, när jag är född och alla andra data.
Jag vet vad jag gör. Var jag är.
Jag vet att jag är en människa."
Och ändå är allt detta fel:
Du lånar en människokropp
med alla dess fantastiska egenskaper från planeten.
Den är inte du, men älska den och vårda den.
Var medveten om att den är ett lån
som du måste lämna tillbaka och aldrig återse.
Ty liv är förvandling.
Ditt sanna namn känner du inte.
Ditt sanna jag är resenären, insamlaren av erfarenheter,
de tusen kropparnas ryttare.
Du ingår i en plan, ja, det finns ett kontrakt
som du en gång själv skrivit under.
Du uppfyller just nu det kontraktet.
Gläds åt din anställning och åt dina arbetskamrater

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar