tisdag 9 juni 2020

MINGELING


MINGELING


Jag glider kring bland gladorna
i glada gästers hus
och lyssnar in på svadorna
och alla rösters brus.

Jag glider kring bland bordena
och slår mig lätt i slang
och lyssnar in på ordena
och deras efterklang.

Jag glider kring bland båtarna
och fyller upp mitt glas
och höjer det mot "skålarna"
som finns på vårt kalas.

Jag höjer det mot nickarna
som alltid ler - och log.
Jag höjer det mot hickarna
som redan har fått nog.

Jag glider kring bland gästerna
och stannar vid en del
och kollar in på gesterna
som tillhör detta spel.

Jag minglar kring bland minglarna
och babblar och går på,
och vinglar kring bland vinglarna
som är så inne så.

Och stoj och stim och rummel hörs
– tills allt blir en chimär
och blott min tankes mummel hörs:
Vad tusan gör jag här…?

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar