tisdag 9 juni 2020

MIN BROR


MIN BROR


Det är fallande båge för brorsan.
Han har trasslat och har det rätt kärvt.
Det var knapert för farsan och morsan,
och det finns inte mycket vi ärvt.
Och det började redan på lekis,
allt det där med att va' social.
och nu är han så jävla på dekis 
att han börjar att likna ett skal.

Och där innanför går han och famlar
efter allting som har torkat in.
Han har blivit en skallra som skramlar
i det mörker som bor i hans skinn.
Han har öppnat sitt sinne för makter
som förtär allt han har inom sig.
Han har släppt alla andra kontakter.
Han har bara kontakten med mig.

Men jag vet inte vad jag ska göra.
Jag har gett honom tusen förslag.
Det jag säger vill han inte höra
– så kontakten är verkligen svag.
Efter alla de band som han kapat
är jag rädd att det kommer en dag
när jag upptäcker vad jag har skapat:
att min bror inte finns. Det är jag.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar