lördag 19 september 2020

UTFODRING I INSJÖ

 

UTFODRING I INSJÖ


Mörtarna vid bryggan
bestämmer sig småningom
för att åtminstone nosa

på mina baguettesmulor
från den kvarblivna kanten

efter gårdagskvällens grillning.

Men ännu är någonting fel.                    

 

Jag avlägsnar den sega frasytan
och börjar rulla kulor av innanmätet.

De sjunker snabbt men är begärliga.

Snart kokar vattnet av mörtar i alla storlekar.
Rödfenelyster och bukblänk!

Äntligen kontakt. Brödet krymper i min hand,

Hallå vi måste omforma brödet. Ta bort kanterna.

Födan vi har att erbjuda varandra
måste bli tillgänglig.
Vi har inte förstått det vi ska förstå.

Vi fortsätter att göra oss osynliga,

ruvande i bottenmörkret,
väntande att någon
ska ge av sitt bröd.

Så att vi själva vågar ge, så att vi själva
vågar stiga uppåt och visa oss vid ytan.

Jag går stigen upp från bryggan. Tomhänt.
Bakom mig tycks vassen viska:

När vintern kommer är isen redan bruten.


Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar