torsdag 30 april 2020

ETT KÄRT BREV

ETT KÄRT BREV


Så har det då kommit.
Meddelandet som säger:
"Pliktverket häver din krigsplacering
och din inskrivning för civilplikt.
Ett varmt tack för den tid Du har medverkat."
Om jag vill överklaga beslutet
får jag veta hur jag ska gå till väga.
Då jag nu inte längre är inskriven
för civilplikt har jag möjlighet
att gå med i någon av de frivilliga
försvarsorganisationerna.
Nej tack. Det får räcka.
Jag var pacifist innan värnplikten,
under den, under repövningarna
och i civilförsvaret.
Och jag är det nu.
Visserligen har jag burit vapen
men jag har bara skjutit
bommar på tavlor.
Hade jag gått i fängelse
för mina ideal
hade jag inte fått se och höra
allt som ytterligare har förstärkt
min övertygelse:
Jag vet att jag kan döda.
Därför är jag pacifist.


Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar