fredag 19 juni 2020

HUVUDTEMA


Huvudtema I


Utanför på gården i sandlådan, sitter två små barn
och öser sand i hinkar. De småpratar.
Öser i, häller ut. Öser i igen.
Vad är det med det då?
Jo, båda har hockeyhjälmar på sina huvuden.
Mitt i sandlådan. Mitt i sommaren.
Det är trettio meter till närmaste väg.
Jag börjar ana att duvorna i björkarna
är utsända spioner från Trafiksäkerhetsverket,
Socialstyrelsen, BRIS och Allmänna Övervakningsnämnden.
Vi kan inte nog skydda oss mot det eventuellt tänkbara.
Hjälmarnas antal växer.
Men ännu är allas hjärtan oskyddade. Gudskelov.
Tills vi tvingas bära skottsäkra västar

Huvudtema II

När Nippe blev påkörd och dog
- han skulle cykla och köpa en tidning åt en gubbe,
sa någon att hjärnan
rann ut på gatan, vid bilhjulet.
Vi tänkte oss bilden men fortsatte att cykla
med vind i håret och badbrallorna på styrstången.
Det var ju det som var vitsen med att cykla.
Inte att, iförd hjälm, mäta sträckor och kalorier.
Och slita i femton växlar.

Huvudtema III

Men tänk om man ramlar då? Kör på något.
Blir påkörd. Och flyger i en båge …
Då är det nog bra med hjälm. Eller…?
Och när ens eget barn ligger där! Och har klarat sig!
Vad ska man svara på det!
Kanske: Om jag har lärt mitt barn att det ska älska livet
och vara rädd för döden har jag misslyckats.
Livet är inte något man lever i förebyggande syfte
att undgå döden. Livet har ingen hjälm.
Det väjer inte för det oundvikliga. Det ropar döden till sig.
Och den kommer och lägger till som en båt vid en kaj.
Enligt turlistan.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar