lördag 13 juni 2020

KRÅKSÅNG


KRÅKSÅNG

  
Fågel I;
När jag flög ut en sväng idag så blev jag ganska låg.
Det första som jag spana in var ett besprutningståg.
Och efter det så blev jag knappast gladare i håg,
för vart jag såg så såg jag såg vid såg vid motorsåg.

Fågel Il:
När jag flög ut en sväng idag så mötte jag en örn.
Det var nå't konstigt med honom, han verka' fått en törn,
han kunde inte lyfta, nej, det stämde inte för'n,
han yra nå't om "kvicksilver" och somna' i ett hörn.

När jag flög ut idag så blev jag sugen på nå´t gott.
Jag hade tänkt en daggmask eller något annat smått.
Men uppå motorvägen var det dukat riktigt flott
- med pressad grävling, mosad räv och igelkottskompott.

Båda:
Du människa, vad hjälper det hur hårt du ligger i,
det fina i all kråksång verkar gå dig helt förbi.
Du gnetar och gnor och kajkar och ror nedför livets Vindelälv.
Snart är du ensam i din båt – och då får du kvittra själv.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar