söndag 7 juni 2020

NIRINERNA

NIRINERNA


Se det outsläckliga livet i olika plan och frekvenser
med dess ideligen skiftande gestalter och skepnader:
Där kommer nirinerna!
Från stjärnan Rocz' satellit Omanéboz.
Se de sex ögonen som hela tiden flyter omkring
på deras grålila kroppar.
De lär vara listiga - alla situationers herrar -
men ändå lätta att förleda med speglar och hyperlåga toner.
De dyrkar Intet, ty de kan inte dö, men vill det.
Summan av deras kroppar är konstant.
Eftersom liv är förvandling består deras,
i att de ständigt byter identitet med varandra.
Med en viss förvirring som följd.
För att stå ut med detta har de odlat en humor hård som diamant.
Deras sånger har alltid samma tema:
"Jag vet ett land där mitt kval blir förlöst,
där livsförbannelsen dör.
O Endirea , 0 Endirea!
Sjung mina ögons tystnad. Sjung mina sinnens sömn.
Sjung millioner dagar till ro. Låt nätterna mörkna.
Lös mig ur livets grepp. Låt tomhet blomma, låt Intet le.
Låt allt som är borta dansa.
0 Endirea, ljusa sömn. Glittrande död, blås hit!"
De har ingen tro på någon Allmakt och vet inte om
att de alla ska dö samtidigt i samma nu
– och att ur kropparna ska deras humor stiga
och segla som ett sprakande moln över klyftor och raviner
mot fortsatt liv.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar