söndag 7 juni 2020

NU SOVER ...


NU SOVER ...                        

  
Nils Ferlins dikt inom parentes först
(Nu sover Sorg och nu sover Skratt
och alla stjärnorna sova.
Men jag som vakat så mången natt
har ingen längtan att sova.
Jag måste vänta en stund och se
om inte något ska hända,
om inte någonting stort vill ske
förr' n natten lupit till ända.)

Nu sover hög och nu sover låg
och ingenjörer och narrar.
Och daggen sover i bondens råg,
och ej ett spindelnät darrar.
Nu sover vakten och vaktens hund.
Nu vilar vindar och vatten.
Men jag står vaken bredvid Jon Blund
och spejar under i natten.

Och när Jon Blund sedan lagt sig kull
och sover djupt som de andra,
då står jag ensam, förväntansfull,
och ser galaxerna vandra.
Ja, när han sover så sött i lull
med paraplyet vid sidan,
– då står jag kvar där, förväntansfull,
i barnslig tro och förbidan.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar