måndag 25 maj 2020

UPPGÖRELSE

UPPGÖRELSE

 

Bli inte rädd om jag drar kniv
och stöter den i dig.
Ta det inte personligt.
Du ska känna när den tränger in
att det inte är en vanlig kniv.
Har du varit i det berget
där de stumma dvärgarna smider?
De tar aldrig emot beställningar.
De bara smider dag och natt.
De får alltid avsättning för sina knivar.
De vet att skogen är full av vandrare
som letar efter smedjan.
Det kostar inget. De ger dig kniven som en gåva.
Att du hittade till berget är betalning nog.
Ditt namn blir avprickat i en mycket gammal bok.
När det är gjort stängs dörren snabbt igen;
de har ej tid med artighet och fraser,
de måste smida åt nya vandrare som väntas
och man är bara en bland många.
Nu lämnar jag dig blödande på vägen.
Efter en tid ska du förstå min handling.
Och söka dig till dvärgars berg.
För att sedan sticka ned mig på en väg.
Om du söker mig finns jag i staden
kapande band.

Stefan Demert

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar