torsdag 21 november 2019

KARTOTEKET


KARTOTEKET

Det förkastliga kartoteket.
När vi nu åter ska mötas låt oss då inte tala till det förflutna i varandra.
Låt oss vara här och nu.
Mycket har hänt sedan vi senast sågs, kanske inte i det yttre, men väl i det inre. 

Låt oss inte gå i samma fällor som tidigare, utan i stället avstå från förbehåll och förutfattade meningar.
När vi möts: dra inte ut lådan där du förvarar mig och sedan börja bläddra i mina för- och nackdelar.
Låt lådan vara tom, så gör jag likadant.

Vi har tagit varandra som gisslan så många gånger. Det är dags att vi släpper varandra fria.
Det har nu gått så lång tid att vi borde veta att vi aldrig kan känna en annan människa,
än mindre ha åsikter om henne och döma henne.
Men så har det inte varit vi vilar dömda och bedömda i varandras lådor; var och en av oss fullklistrade med åsiktsetiketter. Då är vår gemensamma ofrihet total.

Men när den stridbare den som alltid stått på sin egen barrikad och kämpat för sina ideal och åsikter märker att hon/han egentligen är försvarslös och att detta även gäller alla andra, då är det något nytt som sker; en lättnad uppstår: Jag är den jag är. 
Acceptera mig eller förkasta mig, jag tänker varken bejaka eller gå emot.
Jag tänker inte längre tömma min energi på attack eller försvar. 

Jag tänker vandra den väg jag önskar och göra det jag finner bäst och tro på det mitt hjärta viskar.

Jag ska försöka tömma alla mina lådor och sedan anstränga mig för att inte åter fylla dem. 
Och jag ska hoppas jag tömma den största lådan av dem alla, den där alla mina egna fördömanden och åsikter om mig själv finns.
Det senare är kanske det allra svåraste.
Sedan vi en gång upphörde att betrakta oss som en enhet och började hävda och försvara våra subjektiva revir, har vi sårat varandra i ord och handling.

Denna kamp har utvidgat sig under årtusenden.
Vi har gått totalt vilse och byggt upp egna små världar utan hänsyn till helheten. 

Livslögnen har blivit vår trognaste följeslagare.

Vi talar förbi varandra inte till varandra. Vi talar till det förflutna, till bilder av gårdagen som vi bär med oss och de falska bilderna av andra. Och den som talar är den falska och förvrängda bilden av oss själva.

Vi måste hålla rent i lådorna och bli mer uppmärksamma på att det ständigt sker förändringar. 
Med oss själva och andra. Vara lyhörda. 
Är vi inte det har lögnen gjort oss blinda och döva. Och döda.

Så när vi ses: låt oss inte tala till gårdagen i varandra.
Låt oss betrakta varandra som om vi vore nyfödda.
Låt oss hjälpas åt att krossa allt som håller lögnerna levande!
Som håller våra begränsningar vid liv. 

Då kommer vi att kunna påbörja ett alldeles nytt och spännande kapitel i den väldiga bok vi skriver tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar