torsdag 21 november 2019

KOSMOS


KOSMOS

När den präglade cellens – alltets – minsta beståndsdel blivit medveten
är allt fullkomnat;
cellen lever som ett lysande väsen
en pulserande spiral
av total närvaro.
Men som när läppar nuddar vid en kind
nuddar nu någon det lysande rummet
med sin närhet, viskar
som i en öronsnäckas virvel
även om denna stunds förgänglighet.
Och som när ett öga tåras
utav anblicken av ett älskat väsens närhet
så tåras mörkret
kring den ljusa cellen.
Och Den Som Intet Namn Äger
sluter barnet till sitt bröst
kramar det till stoft
låter allt som blev bli eter
att en ett kosmos
må gapa i sitt rede
dunläst, blint och hungrigt
med alla koder dolda i ännu osynliga fjäderpennor och vingspeglar.
Jag är fågeln som ständigt färdas
i inget träd, på ingen klippa
har jag mitt rede.
Jag bor i mina egna vingslag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar