torsdag 14 november 2019

NAPOLEON



NAPOLEON

Innan mitt namn förvandlades till konjak 
flyktig som andedräkten och dimman över slagfältet
var jag "signor de la guerre", krigsfursten.
Min ärelystnad hade ingen annan grund än föraktet.
Mitt förakt hade ingen annan grund än sorgen.
Min sorg hade ingen annan grund
än övertygelsen
att allt var ett spel
längs fåfänglighetens väg.

Jag tyckte jag såg trådarna
som var fästade vid oss alla.
Hur någon drog.
Därför höll jag ibland högra handen innanför rocken
för att känna 
om jag ännu levde.

Ännu efter min död är jag i era tankar stående
alltid lika uppriktig med handen på hjärtat.
Historikerna ställer upp tennsoldater
och rekapitulerar mina fälttåg, 
diskuterar min list och mina metoder.
Utan att förstå att jag aldrig vann
att jag aldrig förlorade.

Att jag endast gjorde en resa
i en kropp som just då av omgivningen benämndes 
Napoleon Bonaparte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar