torsdag 14 november 2019

PÅ PANTBELÅNINGEN


PÅ PANTBELÅNINGEN

God dag.
God dag.
Vad kan jag få för den här?
Vad är det för något?
Det är min farfar.
Oj! Det var en mycket liten farfar!
Ja, han har deltagit så många gånger i kommunens vattengympa för pensionärer att han krympt.
Det må jag säga…

Så nu tänkte jag hjälpa honom att inte försvinna helt…                   
Har han inget hem?
Jo, men han når inte upp till saker längre.
Jag förstår… detta är visserligen en ovanlig situation men jag kanske kan hjälpa er. Sjuttonhundra kronor kan ni få.
Inte mer?
Näe, det är taxan.
Men han kan gå ärenden och leta rätt på saker som fallit på golvet. Två tusen…?
Okej, arton hundra, då

… tyst, han säger visst nåt…
”Varför är jag här?"
Det är fint här, farfar. Se så många gamla saker! Jag löser ut dig i vår.

 Nu blev han lugnare. Han verkar ha hittat en bra vrå där mellan smörkärnan och kopparbyttan. Hör, nu sjunger han…
”Jag har drömt om en stad ovan måååålnen…”
Det är bra, farfar, fortsätt så. Här kommer du nog att trivas.
Ja, jag ska ta hand om honom.
Här är pengarna. Tack… säg mig… vad kan man få för en gammal mamma?… fullt frisk… naturlig storlek?
Ta hit henne så får vi se.
Ja. Tack då…

HEJ DÅ, FARFAR'
Se, så fint han vinkar.
Adjö då.
Adjö. Akta trappsteget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar