torsdag 14 november 2019

NU VILL JAG HÖRA LÖVSÅNG


Nu är jag trött på räta vinklar betong och asfalt cement och stål och platta ytor hårda trappor
nu längtar foten mossa 
handen bark, kinden vind,
ögat jord och rötter
nu vill jag sniffa sol
som silats genom hängen och höra tystnad sippra igenom små små ljud.

Nu är jag trött på räta röster
vinklade och vassa rakbladsord
och dogmer av cement
asfalttankar och betongförbud
lagtavlor av lögn

Nu vill jag höra lövsång
och musens prassel
under fjolårslöven
nötskrikans svordomar
korpens tal från vindpulpeten
och se hur sädesärlan niger djupt
och knixar till med stjärten
betraktar mig med svarta ögon som sett Afrika
och själv ska jag störa så lite som möjligt
bara mumla och viska och lyssna
och raspa med min enda klo
mot pappersbladet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar