onsdag 25 mars 2020

GÅ I DÖDEN


GÅ I DÖDEN

Jag tror det var nittonhundrafemtiofyra jag träffade henne. 
På L.M. Ericsson vid Telefonplan i Midsommarkransen.
Innan det blev bara Ericson,
och långt innan det blev Konstfack.

Hon var arbetskamrat med farsan.                                    
Jag jobbade där på skollovet. ·

Flera år senare berättade han att hon var död.
Hon och hennes man satte på gasen efter att ha tejpat igen alla springor.
De dog tillsammans på rygg i köket.

De orkade inte längre.
Inte ens tillsammans.

Jag funderade mycket.
Hon var så trevlig.
Honom kände jag inte.
Var visst sjuk.

Ändå: Jag älskar när människor
är konsekventa. Är allt skit så är det. På med gasen.

I dag får man väl lägga huvudet på elplattan eller i mikrovågsugnen.
Eller sticka in det i centrifugen.
Eller gå mot röd gubbe.
Eller grön. Det är samma sak.
Eller också kan man försöka pressa i sig fjärrkontrollen,
eller pina ihjäl sig framför ett panelprogram.

Ändå: tänk …
… gå i döden tillsammans.
Så … klassiskt.
Så romantiskt.
Och … så urbota dumt.
För man dör ju inte.
Det är det som är den verkligt stora tragedin.
Eller glädjen.
I denna saga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar