onsdag 25 mars 2020

GAUCHO


GAUCHO
(efter ett BBC-program)

Som vinden vandrar bland träden 
så vandrar min sång
mellan glasen på detta bord.

Och som månen speglar sig 
i de små sjöarna
så speglar sig min gitarr
i alla de gröna flaskorna.

Så länge jag lever
ska min röst blanda sig
med alla de fåglars stämmor
som dagligen ljuder
över den gröna slätten.

Och så länge mina händer
kan gripa om ett träd
bära en bukett blommor
och smeka en älskads ansikte
så länge ska de också
krama gitarrens nacke
och röra vid strängarna
- som vinden rör vid tvättlinorna
på Maria Valencias gård.

Jag är stolt över min sång 
och över de ord som föds
i mitt hjärtas innersta rum.

Och jag tackar Gud för musiken
och för det liv jag fått att leva.
Jag tackar slätternas gräs
som under alla år
gjort min vandring mjuk och lätt.

Och jag tackar
för att min häst kommer emot mig
när jag nalkas den.


Not: ARGENTINA
När vi dansar och slår klackarna hårt i gruset eller i golvets trä
stampar vi in vår kärlek i den Moder som gett oss liv
och som älskar oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar